Organizace vzdělávání

Provoz začíná v 7 hod (1. tř.  Sluníčka) a končí v 17 hod (2. tř.  Hvězdičky).

Charakteristika jednotlivých tříd:
1. třída  Sluníčka – zpravidla 21 dětí (věkově stejné), děti v povinném posledním předškolním ročníku, seznamování s AJ (součástí třídního kurikula) prostřednictvím třídní učitelky s jazykovou erudicí
2. třída – Hvězdičky – zpravidla 16 dětí (věkově smíšené), s důrazem na intenzivní logopedickou péči
3. třída – Kytičky – zpravidla 16 dětí (věkově stejné), zejména pro dvouleté děti
4. třída  Berušky – zpravidla 23 dětí (věkově smíšené)
5. třída – Motýlci – zpravidla 12 dětí (věkově smíšené), zejména pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami vyžadující zvýšenou péči
6. třída  Sovičky – zpravidla 16 dětí (věkově smíšené), zaměřená na delší pobyty venku

Maximální kapacita mateřské školy je 120 dětí. Naplněnost tříd však vychází z počtu umístěných dětí a z platné legislativy. Děti jsou zařazovány do 4 věkově smíšených tříd (zpravidla od 3 do 6 let) a do 2 věkově stejných tříd, a to pro děti v posledním povinném předškolním ročníku a pro děti dvouleté. Celkový počet tříd je 6. Dle možností se snažíme rodičům vyhovět při zařazování dětí do jednotlivých tříd, např. konzultujeme mentální možnosti dětí (zájem o výuku AJ v 1. tř.), respektujeme volbu jedné třídy pro sourozence, je-li to pro děti vhodné. Umožňujeme dětem se speciálními vzdělávacími potřebami zařazení do tříd s menším počtem dětí. Děti dvouleté umisťujeme především do homogenní třídy, která je právě pro tyto děti ustanovena. Snažíme se vyhovět rodičům v zájmu o třídu s delším provozem.

Ve třídách zpravidla působí dva speciální pedagogové a jeden asistent pedagoga (ve třídách 2. a 5. působí dva asistenti), ve 4.tř. pracují dva pedagogové, v 3. a 5. tř. jsou k dispozici ještě provozní pracovníci. Specifikací DIC a MŠ je, že již v 9 hod dochází ve třídách k souběžnému působení dvou učitelek, a to do cca 13 hod. Asistent pedagoga je přítomen od brzkých ranních hodin až do konce provozu, tj. do 17 hod, tak jak to speciální potřeby některých dětí vyžadují. Ranní volné hry cca do 9 hod nebo odpolední provoz ve třídách 1. a 4., jsou situace, kdy je přítomen pouze jeden pedagog.

Adaptace nově příchozích dětí na nové prostředí mateřské školy se zpravidla plánuje na dobu 14 dní. Dle školského zákona umožňujeme zařadit dítě do mateřské školy na zkušební dobu nejdéle 3 měsíců (neplatí u dětí v posledním povinném předškolním ročníku). Adaptační dobu lze zahájit návštěvami dítěte s matkou již v červnu, zejména pobytem na zahradě. První dny se příchod a odchod nových dětí přizpůsobuje jejich potřebám, rodič může být přítomen. V případě těžce probíhající adaptace může být využita odborná pomoc pracovníků SPC, event. jejich přítomnost ve třídě.

Je zajištěn pravidelný denní režim, který je současně flexibilní, aby umožňoval přizpůsobit se vzniklým potřebám a aktuálním situacím. Pobyt venku se přizpůsobuje zvláště speciálním potřebám a možnostem jednotlivých dětí. V jarních a letních měsících probíhají vzdělávací aktivity převážně venku (zpravidla více jak 2 hodiny dopoledne a 2 hodiny odpoledne).     

Snažíme se o poskytování komplexní, tj. výchovné a vzdělávací, léčebné a sociální péče všem dětem. Veškeré zdravotní úsilí je zaměřeno na zmírnění trvalých následků handicapu a na prevenci. Rehabilitační aktivity jsou začleňovány do týdenního režimu a každodenně realizovány tak, aby volně navazovaly na výchovné a vzdělávací činnosti nebo jimi prostupovaly, zpravidla dle ustáleného harmonogramu v jednotlivých třídách. Jedná se převážně o programy zdravotně preventivní, v některých případech i léčebné (zejména u dětí s multihandicapem).

Většina řízených činností je předem plánována. Připravujeme didakticky zacílené činnosti, které zpravidla probíhají v menších či větších skupinách dětí, popř. individuálně. Je naší velkou snahou, aby spontánní a řízené aktivity byly vyvážené, tak aby odpovídaly věkovým zvláštnostem, speciálním potřebám a individuálním možnostem dětí. Největší důraz klademe na situační a spontánní sociální učení. Využíváme každodenních přirozených situací, vlastního příkladu a přirozené nápodoby k vytváření systému hodnot a postojů v životních souvislostech. Usilujeme o podnětné zajímavé prostředí, přátelskou atmosféru a obsahově bohaté spontánní i záměrně vyvolané činnosti. Veškeré aktivity jsou vzájemně propojeny a provázány, obsahují vždy prvky hry a tvořivosti. Poskytujeme dětem příležitosti objevovat, samo si věci vyzkoušet, experimentovat, aktivně prožívat /prožitkové učení/. Významný prostor v programové nabídce je věnován vzájemné spolupráci při řešení nejrůznějších situací, kdy si děti pomáhají, řeší problémy a vyvíjí společné úsilí /kooperativní učení/.

Digitální technologie a digitální gramotnost – pedagogové mají možnost využívat mobilní internet. DIC vyhradilo finanční prostředky k zakoupení několika tabletů pro účely rozvoje digitální gramotnosti. Z prostředků projektu Pomáháme pomáhat (Šablony) jsme pořídili interaktivní projektor a dvě interaktivní pera spolu s projekční podložkou tzv. 3box. Obsah jeho programů a celá „mobilní učebna“ jsou vhodnou doplňkovou formou pro vzdělávání dětí ve všech vzdělávacích oblastech RVP PV zejména pro děti v posledním předškolním ročníku.

V rámci logopedické prevence a nápravy realizujeme každodenně logopedické chvilky ve všech třídách, rozvíjíme řečové dovednosti dětí jiných národností v českém jazyce. Vyzdvihujeme principy hlubinné ekologie a realizujeme environmentální vzdělávací programy ve všech třídách, vedeme děti k přírodovědné gramotnosti. Každodenně v pedagogické práci realizujeme principy zdravého životního stylu (Desatero pro zdraví), podporujeme výchovu ke zdraví s důrazem na každodenní vydatné pohybové aktivity, pro vytipované děti se závažnějšími speciálními vzdělávacími potřebami realizujeme hrátky se psy jako další formu vedoucí ke zmírnění důsledků handicapu. Velkou pozornost věnujeme primární prevenci rizikového chování dětí a ochraně člověka za mimořádných událostí (prožitkové besedy a interaktivní programy pro nejstarší děti na téma co jsou drogy, co je ubližování, kde hledat pomoc, chování při setkání se psem nebo s neznámými lidmi, klademe důraz na nácvik evakuace a invakuace). Příležitostně každodenně poučujeme děti o bezpečnosti a klademe velký důraz na dopravní výchovu zvláště při pobytech venku. Pro nejstarší předškolní děti jsou každoročně připravovány vzdělávací exkurze mimo areál DIC. Ve spolupráci s rodiči a SPC se tyto děti účastní testů školní zralosti. Diferenciace cílů probíhá přímo v pedagogickém procesu, také v době odpočinku pobývají starší děti kratší dobu na lůžku a účastní se programů rozvíjejících určité dovednosti např. Povídánky – komunikativní dovednosti, Tanečky – hudebně pohybové dovednosti, Zvídálek – kognitivní dovednosti, digitální vzdělanost, Písánky – grafomotorika. Vedením a vzdělávací nabídkou jsou pověřeny učitelky.

Mimořádnou pozornost věnujeme rizikovému chování dětí mezi sebou. Ředitelka DIC je specialistou na řešení školní šikany a kyberšikany (podrobněji v příloze školního řádu). Při nevhodném chování dítěte, které znemožňuje vzdělávání ostatních, může pedagog vyloučit nevhodně se chovající dítě ze společného vzdělávání (omezeně na dobu nezpůsobilosti dítěte ke vzdělávání v kolektivu) a pod vedením jiného pedagoga nebo jiného zaměstnance mu zadat samostatný úkol do doby než je dítě opět schopno se zapojit do společné práce. Takové opatření nemá sankční, ale organizační a bezpečnostní charakter, neupírá dítěti právo na vzdělání. Komunikujeme s rodiči a domlouváme další efektivní výchovné prostředky vedoucí k prosociálnímu chování dítěte.

Vzdělávání dětí od dvou let do tří let – děti mají stálý pravidelný denní režim a dostatek emoční podpory. Zároveň se organizace přizpůsobuje vzniklým situacím a potřebám dětí. Poskytujeme jim co největší prostor pro volné a pohybové hry. Opakováním činností a nápodobou umožňujeme dětem trénování návyků a praktických dovedností. Pedagogická práce je postavena zejména na individuální péči. Nejdůležitější činností je hra, stavíme na rituálech, prožitkových aktivitách, ke kterým jsou děti citlivě motivovány. Učitelky získávají děti vlastním příkladem pro nejrůznější činnosti.

Vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí nadaných – vzdělávací nabídka je pro tyto děti stejná. Při plánování a realizaci aktivit se zaměřujeme na svobodný rozvoj dítěte, respektujeme jeho různé vzdělávací potřeby a možnosti /individualizace/. Volíme vhodné metody, formy a prostředky, a to v souladu s přiznanými podpůrnými opatřeními. Postoj speciálních pedagogů a ostatních pracovníků podílejících se na vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami je citlivý a přiměřený. Výraznou podporou v získávání kompetencí je působení asistenta pedagoga. Pedagogická diagnostika a následně pedagogická intervence jsou realizovány v průběhu celého školního roku s důrazem na komplexní vyhodnocení vždy na konci každého pololetí. Maximálně využíváme vzdělávací potenciál každého dítěte. Snažíme se o diferenciovaný přístup k jednotlivému dítěti. Speciální přístup je veden k dětem, u nichž se projeví výjimečné schopnosti v nejrůznějších oblastech. Ve spolupráci s rodiči specifikujeme vyšší nároky, stimulujeme děti prožitkovým učením k větším výkonům a originálním řešením, poskytujeme prostor pro samostatnost a vlastní aktivitu.